wat is runningtherapie?

Kern van de Runningtherapie is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van somberheid, lusteloosheid, stress of andere psychische klachten, dan helpt regelmatig (hard-)lopen om deze klachten structureel te verminderen. 

 

We bouwen het langzaam op, het plezier beleven aan het bewegen staat voorop. De stap naar bewegen is niet altijd een makkelijke stap, wel eentje die zorgt voor goede stoffen in het brein waardoor andere veranderprocessen ook makkelijker zullen gaan.  

Wanneer helpt het?

Wanneer je last hebt van een van de volgende verschijnselen kan Runningtherapie voor jou waardevol zijn. 

 

Stress I Depressie I Burn-out I Angst- & paniekaanvallen

Lusteloosheid I SlapeloosheidI Overgewicht 

 

Wat de aanleiding van jouw vraag ook is, letterlijk in beweging komen zorgt voor nieuwe perspectieven. Door in beweging te komen komt alles in beweging. 


wat levert het op?

Als je gaat lopen breng je van alles bij jezelf in beweging. Naast psychische voordelen biedt hardlopen ook verbeteringen qua conditie en uithoudingsvermogen. Runningtherapie is een mooie aanvulling of alternatief voor medicatie of gesprekken. Herstellen doe je immers niet alleen met je hoofd, ook met je lijf. Mensen ervaren na deelname:

  • Meer rust in het hoofd, je gedachten beter kunnen ordenen
  • Beter slapen
  • Minder sombere en angstige gevoelens 
  • Actiever in het leven staan, een betere conditie 
  • meer zelfwaardering, zij voelen zich beter
  • meer regie en invloed op hun gedachten en gewichtscontrole 

in 4 stappen naar groei

PLAN - DE INTAKE Dit bestaat uit een kennismaking, invullen van een vragenlijst en eventueel een conditietest. Belangrijk is dat we helder krijgen wat jouw vraag is, op basis daarvan maken we samen een plan waarmee we naar stap 2 gaan. 

 

DOEN - CURSUS De trainingen zelf. Elke training bestaat uit een warming up, kern en een cooling down. Afhankelijk van de behoefte en vraag lopen we 1 à 2 keer samen en loop je 1 à 2 keer zelf. De totale cursus duurt ongeveer 8-12 weken.

 

CHECK - TUSSENTIJDSE REFLECTIE Tussentijds bespreken we de voortgang en of dat in overeenstemming is met jouw doelen. We stellen bij als dat nodig of gewenst is. 

 

ACT - ZELF HARDLOPEN De afrondende fase. We kijken terug en vooruit, wat heeft het je gebracht en we bespreken we samen op welke wijze je zelf kunt gaan hardlopen als onderdeel van jouw leefstijl en routine. 

over mij

Ik ben Marjanne en streef ernaar jou op weg te helpen naar minder stress, meer energie en betere balans. Ik ervaar zelf al jaren de positieve effecten van (hard)lopen op mijn brein en in mijn lijf. Ik luister en neem je graag mee in het nemen van jouw volgende stap. In mijn aanpak en begeleiding neem ik daarnaast de vele inzichten waarmee ik mij door de jaren heen heb verrijkt mee, waaronder:

  • Mindful Running
  • Chi Running
  • Ademhaling en hartslag (en wat dat verteld over je lijf en brein) 
  • Intelligent bewegen, combineren van 3 focuspunten: fysiek, mentaal en emotioneel. Voor een betere samenwerking tussen lijf en brein. 

Ik geloof in de kracht van hardlopen als medicijn voor ons lijf & brein. Hardlopen is voor mij een way of life geworden en helpt mij in balans te blijven, goed met energie om te gaan, te focussen op wat ertoe doet en om te gaan met als dingen niet zo lopen zoals ik zou willen. 

 

Opleidingen en achtergrond 

Ik heb diverse opleidingen genoten op het gebied van bewegen en hardlopen en blijf leren en ontwikkelen. Zelf loop ik al jaren op slimme schema's en blessurevrij. 

  • Runningtherapeut (2017) Simon van Woerkom/Bram Bakker,
  • Hardlooptrainer (2017) Aart Stigter,
  • Sportrustencoach (2017) Koen de Jong,
  • SPAT Coach (2018) Intelligent bewegen/ Fabio D' Agata. 

Daarnaast ben ik lid van de beroepsvereniging runningtherapie en volg regelmatig bijscholingsdagen en geef trainingen op het gebied van (gezonde) leefstijl en vitaliteit in de zorg.  

 

Neem vrijblijvend contact op, dan beantwoord ik graag al je vragen. 

Kosten en vergoeding

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord mogelijk omdat het afhangt van ieders persoonlijke situatie én van het best passende programma. In Nederland betalen de meeste cliënten zelf voor de Runningtherapie. Er zijn wel mogelijkheden om een vergoeding te krijgen: 

  • Enkele zorgverzekeraars vergoeden Runningtherapie. ONVZ, De Friesland, VVAA en Zorg & Zekerheid. Zij vergoeden runningtherapie tot een bepaald maximum. Lees goed de polisvoorwaarden.
  • In gevallen kan de gemeente bijdragen waarin je woont. 
  • Werkgevers vergoeden soms Runningtherapie als onderdeel van een re-integratietraject. In sommige gevallen kan Runningtherapie betaald worden uit een persoonsgebonden budget (PGB).
  • De kosten van Runningtherapie kunt je als ZZP’er meestal opvoeren als aftrekpost onder “coaching / persoonlijke ontwikkeling”. Overleg hierover met je boekhouder.

Je kunt kiezen voor een individueel traject, losse sessies of meedoen aan een groep (max 6 deelnemers) waarbinnen je aan je eigen doelen werkt. Als je geïnteresseerd bent neem dan contact op, dan zoeken we samen naar mogelijkheden.